1915 Çanakkale Köprüsü'nde sona yaklaşılıyor!

1915 Çanakkale Köprüsü, Türkiye'nin Çanakkale ilinin Lapseki ile Gelibolu ilçeleri arasında inşa edilmekte olan asma köprüdür. Çanakkale Boğazı'nın ilk ve Marmara Bölgesi'nin beşinci asma köprüsü olacaktır. Tamamlandığında, kısmen inşa hâlinde olan Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu'nun bir parçası olarak faaliyet gösterecektir.

Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu'nun bir parçası olacak olan köprü, Silivri'deki O-3 ve O-7 ile Balıkesir'deki O-5 arasında bağlantı kurulmasını sağlayacaktır.

1915 Çanakkale Köprüsü'nün uzunluğu kaç metre?

1915 Çanakkale Köprüsü, tasarımındaki inceliklerle de dünyada ilk olmaya aday. Cumhuriyet’in 100'üncü kuruluş yıl dönümünü temsil eden 2023 metrelik orta açıklığıyla köprü tamamlanınca "dünyanın en büyük orta açıklığına sahip asma köprüsü" unvanına sahip olacak.

1915 Çanakkale Köprüsü'nün kule bağlantıları ve bağlantı unsurları, kırmızı- beyaz olacak. 318 metrelik yüksekliğiyle Çanakkale Deniz Zaferi'nin kazanıldığı tarih olan 3'üncü ayın 18'ini simgeleyen kulelerin üst kısmı da Seyit Onbaşı'nın Çanakkale Savaşları'nda namluya sürdüğü top mermisini temsil edecek şekilde olacak.770'er metre kenar açıklıklarla toplam 3 bin 563 metre uzunluğundaki köprü, 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleriyle toplam 4 bin 608 metre geçiş uzunluğuna sahip.

Gidiş ve geliş yolu 3'er şeritli olan köprü 45,06 metre genişlikte. Köprü tabliyesinin iki tarafında bakım onarım amacıyla kullanılacak yürüme yolları yer alıyor.

1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu Projesi kapsamında 1 asma köprü, 2 yaklaşım viyadüğü, 4 betonarme viyadük, 6 alt geçit köprüsü, 38 üst geçit köprüsü, 5 köprü, 43 alt geçit, 115 çeşitli boyutlarda menfez, 12 kavşak (devlet yolu üzerindeki kavşaklar dahil), 4 otoyol hizmet tesisi, 2 bakım işletme merkezi, 6 ücret toplama istasyonu inşa ediliyor.

Peki, geçiş ücreti ne kadar olur?

Çanakkale Köprüsü'nün açılış tarihi Çanakkale Deniz Zaferi'nin 107. yıl dönümüne rastlayan 18 Mart 2022 olarak planlanıyor. Bakan Karaismailoğlu "Şu an ki mevcut gemi tarifesinde göre otomobillerden 85 lira bir ücret alınıyor. Buna göre köprü açıldığında da ücret geçiş ücreti 15 Euro olacak" dedi.

20210921_2_50115203_68943682.jpg


Bakan Karaismailoğlu, Çanakkale 1915 Köprüsü'nün Anadolu kulesinde açıklamalarda bulundu:

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Çanakkale'nin Lapseki ve Gelibolu ilçeleri arasında yapımı devam eden 1915 Çanakkale Köprüsü'nün kedi yolundan yürüyerek Asya'dan Avrupa yakasına doğru geçiş gerçekleştirdi.

Bakan Karaismailoğlu, AK Parti Genel Başkanvekili Numan Kurtulmuş, AK Parti Grup Başkanvekili ve Çanakkale Milletvekili Bülent Turan, AK Parti Çanakkale Milletvekili Jülide İskenderoğlu, Çanakkale Valisi İlhami Aktaş, protokol üyeleri ve basın mensupları ile Avrupa Yakası'na geçmek için "kedi yolu"ndan yürüyüşe geçti.

Karaismailoğlu, Anadolu kulesinin 318 metre yüksekliğinde yaptığı açıklamada, Asya Yakası'ndan yürümeye başladıklarını, köprünün dörtte birini yürüdüklerini söyledi.

Anadolu Yakası'ndaki çelik kule ayaklarının tepesinde bulunduklarını belirten Karaismailoğlu, şöyle devam etti:

"318 metre yüksekliğindeyiz, üçüncü ayın 18'ini temsil ediyor bir taraftan. Bu projede simge rakamlar kullanıldı. Çanakkale Deniz Zaferi'nin 18 Mart'ını simgeleyen köprü ayak yüksekliği, iki çelik ayak 2023 metre olarak Cumhuriyet'imizin 100'üncü kuruluş yıl dönümünü temsil ediyor. Çanakkale'de böyle bir projenin yapılması ülkemiz için çok gurur verici projelerden bir tanesi. Bu bir zafer anıtı aslında, bir abide gibi Çanakkale Zaferi'mizi ve Çanakkale şehitlerimizi onları gururla yad etmek için önemli eserlerden bir tanesi. Bittiğinde saatler süren yolculuklar 6 dakikaya düşecek. Buradan feribotla, gemiyle yapılan sırf denizdeki geçiş hiçbir şey olmadan yarım saati aşan yolculuklar sadece 6 dakikaya düşecek."

Proje kapsamında 100 kilometrelik Malkara-Çanakkale otoyolunun da bulunduğunu aktaran Karaismailoğlu, projenin dünyanın gıptayla baktığı eserlerden biri konumunda olduğunu kaydetti.

Bakan Karaismailoğlu, köprünün mühendislik açısından da önemli bir proje olduğunu belirterek, "Burada 5 bin 100 kişi çalışıyor, çok özverili bir çalışma yürüttüler. Özellikle son iki yıldır dünyayı sarsan Kovid-19 salgın sürecinde bile tedbirlerini alarak, bütün tedbirlerini alarak projeyi bu aşamaya getirdiler. Son günlerini sayıyoruz, 15 Kasım itibariyle çelik tabliyelerin kaynakları da bitmiş olacak. 18 Mart 2022 itibariyle de projemizi halkımızın, vatandaşımızın hizmetine açmak için sabırsızlıkla çalışıyoruz." ifadesini kullandı.

Projede 162 bin kilometre çelik kablo kullanıldığını dile getiren Karaismailoğlu, bunun da dünyanın çevresini dört kez dolaşabildiğini, eserin dünyanın en büyük projelerinden biri olduğunu kaydetti.

Bakan Karaismailoğlu ve beraberindekiler, daha sonra "kedi yolundan" Avrupa Yakası'na doğru yürüyüşünü sürdürdü.

Kaynak : https://www.muhalif.com.tr/haber/1915-canakkale-koprusunde-sona-yaklasiliyor-27703
 
Üst